Perjantai 26.9.

Huomenna pamahtaa kuukausi Ghanassa täyteen. Sen kunniaksi listaan 15 asiaa, joista olen tänään iloinen.

1. Alan tottua yhteiseloon liskojen kanssa. En enää yritä häätää niitä luudalla mennessäni nukkumaan.

2. Ostin ämpärin, jonka avulla hiusten pesu on huomattavasti nopeampaa. Ämpäriin voi kaataa myös sekaan kiehuvaa vettä ja "suihku" on melkein jopa lämmin.

3. Ostin ihanat varvassandaalit ja sain hinnasta huomattavan alennuksen kertomalla olevani vapaaehtoistöissä.

4. Yllättävän moni ystävä on laittanut tällä viikolla viestiä. Niistä tulee aina hyvä mieli!

5. Mut nimettiin meidän luokan kirjavastaavaksi. On kivaa, kun on oma vastuualue. Päivät kuluu läksyjen tarkastuksessa, kirjojen laskemisessa ja jakamisessa, sekä tietysti tehtävien tekemisessä, sillä "kirjathan" ovat vain tyhjiä vihkoja.

6. Ostin vihdoin korviksia, joten nyt mua ei luulla enää pojaksi tai muuten vaan oudoksi.

7. Söin tänään niin tulista riisiä, että kuukausi sitten oisin saanut sydänkohtauksen. Se oli jopa aika hyvää.

8. Aloitetaan Maijun ja Ann-Sofien kanssa ensi viikolla terveystiedonoppituntien pitäminen. Kierretään pitämässä yksi oppitunti jokaisessa koulun luokassa. Tunteihin kuuluu valistusta mm. ebolasta, kolerasta, malariasta, aidsista ja yleisestä hygieniasta.

9. Mun luokkalaiset alkaa vihdoin ymmärtämään mun omia pieniä hankkeita. Toisinaan ne jopa jaksaa odottaa omaa vuoroaan vedenjakeluhetkellä ja muutama sanoo jo kiitos pyytämättä.

10. Ostin tosi hyvän tuoksusta saippuaa, jonka avulla alotan käsienpesuhankkeen mun luokassa ensi viikolla.

11. Muistan jo ladata kännykkää jatkuvasti silloin, kun sähköä on, vaikka akku ei olisikaan vielä ihan tyhjänä.

12. Mun suihkussa asustavat minitorakat on pysytelly kiitettävästi piilossa lähiaikoina.

13. Aamiaisen herkutteluhetket on ihania. Lemppareita mm. hilloleivät, kananmunavoileivät, pähkinämysli banaanin ja maitopulverin kanssa, kaakao ja tietysti tuoreet hedelmät.

14. Aloitin joogan. Olen surkea, mutta se on aika hauskaa!

15. Jäätelö on täällä halpaa. 1 cedillä (n. 20-30 senttiä) saa muovipussissa olevan patukan, jonka kulma repäistään hampailla auki ja sisältö imetään sitä mukaa, kun se sulaa. Toisinaan mötikkä on kivikova jää kalikka, toisinaan valmiiksi pirtelömuodossa (riippuen siitä kuinka pitkään kaupustelija on niiden kanssa kadulla jo ollut). Mauista lemppareita ovat suklaa ja vanilja. Ihanaa, kun niissä on maitoa!




2 kommenttia:

  1. Oliko prosessi hankala päästä vapaaehtoistyöhön? Olen itse alkanut miettiä tähän asiaan ryhtymistä, vaikka se tulisi olemaan vasta reilun 3 vuoden päästä. Tällä hetkellä olen vaihto-oppilaana Yhdysvalloissa ja kaiken näköistä elämää täällä nähneenä vapaaehtoistyö köyhemmissä maissa kuulostaisi asialta jota haluaisin tehdä. Jään mielenkiinnolla seuraamaan tätä blogia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse olen siis Maailmanvaihdon kautta vaparina. Ennen hakua kävin infoillassa ja olin muutenkin yhteyksissä toimistolle. Itse haku sisälsi lomakkeiden täyttelyä, motivaatiokirjeitä ja haastattelun. Ei liian vaikeaa, mutta kuitenkin sopivan verran haastetta, jotta punnitsi itsekin mistä syistä tähän on ryhtymässä. Olen itsekin asunut aiemmin ulkomailla (tosin perheeni kanssa). Jotkin asiat ovat samankaltaisia, kuten koti-ikävä, paikan löytäminen uudessa ympäristössä ja vieraan kielen varassa eläminen. Toisaalta elo on hyvinkin erilaista, sillä kulttuuri on niin erilainen. Suosittelen kans tilaamaan esimerkiksi maailmanvaihdon uutiskirjeen ja lehdet. Niistä saa myös kuvan vapaaehtoistöistä. :)

      Poista