Tarinoita rannikolta, Luku 7

Luku 7 - Eli uudenvuodenbileet

Päivä ennen uuden vuoden aattoa jatkoimme matkaa Busuasti kohti Cape Coastia. Matka taittui melko kätevästi. Busuasta jaetulla taksilla Agonaan, Agonasta trotrolla Takoradiin, Takoradista trotrolla Cape Coastiin ja viimeiset metrit taksilla hotellin oven eteen. Jokaisessa välissä vähän evästä ja paljon erimielisyyksiä rinkkojen mukaan ottamisen hinnoista.

Pimeän laskiessa pääsimme perille. Suuntasimme uudeksi vuodeksi Cape Coastiin, sillä siellä on Oasis-niminen baari, joka oli kuulemma erittäin suosittu obronien keskuudessa. Ja tämä tosiaan piti paikkansa. Uudeksi vuodeksi kaupungin kaikki hostellit ja hotellit olivat täyteen varattuja. Meidän hotelilla meitä oli noin 30 hengen porukka, joka koostui ICYE:n ja Lozu Ghana:n vapaaehtoisista. Lisäksi mukaan oli tarttunut monta poikaystävää, naapuria tai tutun kaimaa.

Uuden vuoden aattona kokoonnuimme kaikki hotellin kattoterassille illalliselle. Koska meitä oli niin monta, olimme tilanneet ruokamme jo aiemmin aamulla. Mä tilasin pizzan. Ah. Odotin sitä innolla koko päivän ajan. Mutta universumi päätti jälleen puuttua peliin. Illalla kaikki muut saivat kyllä ruokansa, mutta keittiö oli unohtanut mun pizzan. Ja siinä vaiheessa kun virhe tajuttiin oli jo liian myöhäistä: kaikki ainekset oli loppu! Pahus! No hätä ei ollut tämän näköinen. Lohdutukseksi baarista löytyi mun nimistä valkoviiniä.

Matkalla baariin ostin kadulta vähän nuudeleita ja ahtasin ne pikavauhtia jonottaessamme baariin. Oasis sijaitsi aivan meren rannalla, joten baarin "sisältä" ulos astuessa oli jo rantahiekalla. Sisätilatkin olivat tosin ulkona, mutta katettuna. Ilta oli ikimuistoinen. Joimme, tanssimme ja nauroimme. Tutustuimme uusiin ihmisiin. Ihailimme ilotulitteita. Istuimme kokon äärellä. Ja palasimme hotellille aamu kuudelta. Eli suksee!

Olimme etukäteen ottaneet selvää, että joka tammikuun ensimmäinen torstai Elminan kaupungissa järjestetään perinteiset katufestivaalit. Niinpä uuden vuoden päivänä univelkaisina matkustimme läheiseen Elminan kaupunkiin. Mutta eipä siellä mitään festivaaleja ollut. Tyypillistä. Muu porukka päätti viettää päivän kierrellen Elminan orjalinnassa, mutta mä olin ollut siellä jo aiemmin, enkä halunnut maksaa uudestaan kallista sisäänpääsymaksua. Niinpä nukuin päiväunet orjalinnan respan puupenkillä. Tyylikästä, eikö?

Paluumatkalla Elminasta kävi ikävä tapaus: Fabiennen laukku ryöstettiin avonaisesta taksin ikkunasta. Perjantaipäivä kuluikin siksi poliisiasemalla silminnäkijälausunnon parissa. Koska Ghanan poliisi on erittäin korruptoitunut, emme edes saaneet vakuutusta varten tarvittavaa rikosilmoituslomaketta, koska emme suostuneet maksamaan siitä maltaita. Hukkareissu siis.