Tarinoita rannikolta, Luku 6

Luku 6 - Eli varsinainen rantaloma

Valitettavasti kaikki kiva loppuu joskus ja meidän oli pakko jättää paratiisimainen Escape. Escapessa meidän mukaamme oli liittynyt Kaja, saksalainen ICYE:n vapari. Kaja ja Ann-Sophie kuitenkin lähtivät Escapesta mua päivää aiemmin. Martina sen sijaan jäi vielä yhdeksi päiväksi pidempään. Fabienne ja mä ei kuitenkaan reissattu kaksin, vaan saatiin seuraa kahdesta uudesta tuttavastamme: italialaisesta surffari-Matteosta ja espanjalaisesta vapari-Liamista.

Matteon, Liamin ja Fabiennen kanssa jätettiin Escape aamu kuuden trotrolla. Jo ennen puolta päivää saavuttiin Busuaan. Matteo oli asustellut Busuassa ennen Escapeen muuttoa useamman viikon ja täten paikka ja ihmiset olivät hälle tuttuja. Niinpä luotimme Matteon suosituksiin ja varasimme pienen mökin Alaska Beach Resortista.

Busua oli varsinainen lomakylä. Upeaa rantaa reunusti rinta rinnan useita hotelleja ja ravintoloista leijaili eurooppalaisia tuoksuja. Vaikka eristäytynyt luonnon rauha onkin enemmän mun juttu, nautin tästäkin rantalomasta. Iltaisin ammuttiin raketteja ja soitettiin rumpuja valtavien kokkojen vierellä. Sain ranskalaisia, burriton ja lettuja. Kävin jopa ostoksilla kylän pääkadulla.

Paikka oli siis pystyssä varsinaisesti vain turisteja varten, joista suurin osa oli länsimaalaisia. Obruneja oli joka puolella! Mutta silti fiilis ei ollut lainkaan länsimaalainen. Kaipa Busuaan löytävät turistit ovat reissanneet keskimäärin jo hieman enemmän Afrikassa. Niinpä valkoiset eivät olleet lainkaan tyypillisiä tuppisuita, vaan afrikkalaisen puheliaita! Oli myös hauska huomata, että varsin monella oli sama suunnitelma kuin meillä: matkustaa rannikkoa pitkin koko joululoman ajan. Niinpä tapasimme monta tuttua, jotka olivat majoittuneet jo aiemmissa kohteissamme samoissa kylissä kanssamme.

Matteo vietti kanssamme vain yhden päivän, mutta Martina liittyi heti seuraavana päivänä porukkaamme uudestaan. Makoilimme riippumatoissa ja rannalla. Luimme kirjoja. Nauroimme, söimme ja uimme. Kävimme viereisessä kylässä Butressa. Vuokrasimme vesiskootterit ja ajoimme 80km/h keskellä valtavia aaltoja. Vietimme siis lomaa.

Busuan kohokohdat:
-vesiskootterin ajaminen
-maailman paras lettu

Matteo, Liam ja mä rantakävelyllä

Martina, mä ja Fabienne ihaillaan Busuan rantaa vuoren huipulta.

Rantakävelyllä

Liamin hiukset ja parta letitettiin

Alaska Beach Resortin mökit

Mä, Martina ja Liam lettuaamiaisella

Maailman historian paras lettu

Martina ja mä valmiina vesiskootteriajelulle

Nyt mentiin!

Tyypillinen sekasorto, kun elää kuukauden rinkasta